lørdag 17. april 2010

Årets første agurknytt


Det er sommer i lufta. Sola varmer, fregnene spretter, og rydding rundt husveggene vitner om at vinteren har tapt for denne gang. I de hjemmelagde avispapirpottene har agurkfrøene vokst til kraftige spirer. Dermed er det klart for en ekte agurksak :-)


Agurkplantene har fått nytt liv. De ble flyttet ut i solveggen, delt fra sine venner, og har fått godt med jord i nye, dype potter. Siden vi aldri har sådd agurker før her i huset, er vi veldig spente på hvor mange grønne slangeagurker det kan bli av våre sju planter. Sikkert flere enn vi kan spise - men da får vi flotte og sommerlige gaver vi kan gi bort hvis noen inviterer på grillfest.


Seinere på våren - eller kanskje til sommeren - skal de små spirene (som da er store og kraftige) flytte ut i solveggen i Fattighuset. Der skal de strekke seg høyt i sky og glede oss med vakre blomster og spennende frukter. Det er mange år siden noen har plantet noe annet enn ølkorker i hagen her, så det er ekstra moro at det skal bli frodig her i sommer.


Tomatene, som er nabo med agurkene i vinduskarmen, står litt i stampe. Men det er kanskje vanlig? De blir plantet om til uka. Lure tomat- og agurktips mottas med takk :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

tror du skal prøve å plante de om i næringsrik jord. vet at tomater skal plantes om i flere omganger.

men sjekk denne siden her:

http://www.tomatsidan.se/

Gunn sa...

De var fine og kraftige de agurkspirene.Jeg har nettopp sådd agurker jeg og, for første gang, så jeg er veldig spent jeg og på hvordan det vil gå. Men først må de spire. Kanskje jeg er sent ute?
Ha en fin våruke!