fredag 23. april 2010

Den tristeste bursdagen ...

Den som bor i et oppussingsobjekt kan slutte å glede seg til bursdagen sin. I know!



Det er min bursdag på søndag. Blåveis i eggeglass og brødskiver på senga. Jeg blir 33 år. Ikke det helt store å feire. Men jeg vil jo gjerne ha en presang eller to likevel. Egentlig ønsker jeg meg dette: 

* Fine klær
* Ny frisyre
* En helg på hotell
* Klippekort på barnevakter
* Billetter til kino.

Men det kan jeg jo ikke si til noen. Den som har verdens største oppussingsprosjekt må ønske seg skikkelige ting. Skikkelig kjedelige ting:

* Gavekort på Byggmakker eller Limaco
* Ti liter hvit oljemaling
* Et lastebillass matjord
* Grønt gress på rull
* Taklister
* Penger til lamper

Og hvis jeg ikke ønsker meg det, får jeg det likevel. Da jeg ble 30 år så jeg for meg at gubben hadde pakket inn en langhelg på Holmsbu Spa. Helt til jeg forsto at størrelsen på pakka var altfor stor til å romme et avslappende og lettbeint gavekort. Etter at papiret ble revet av i en fei, dukket det som må være Verdens Verste 30-årsgave opp!



Tenk at jeg skulle få en kapp- og gjærsag til bursdagen! Det hadde jeg jo rent «glemt» å ønske meg. Mens jeg kjemper for å finne noe å si for å uttrykke min bunnløse takknemmelighet, fyrer giveren løs:
«Det er med bord og lampe», utbryter han stolt. «Se, vi kan skjære i alle vinkler. Det kommer til å bli helt supert når vi skal ha opp lister i taket», sier han og demonstrerer.
«Hm...» sier jeg.
For syns skyld stryker jeg lett over det gule vidunderet. Det er ikke så vanskelig å skjønne at noe har gått litt i ball her. Gubben har forvekslet sitt eget intense ønske om en kapp- og gjærsag i superkvalitet med mitt ønske om en lekker kjole. Da gikk det som det måtte gå. Tre år etter har jeg ennå ikke saget over en eneste plankebit. Men saga er i bruk, så «at det er en nyttig ting, kan ingen komme fra».

PS: Jeg trenger VIRKELIG den tiliteren med hvit oljemaling, hvis du skulle finne på å kjøpe en gave. Men pakk den gjerne inn i lekkert papir. Med bånd i fine farger, slik jenter setter pris på. Jeg lover å takke pent, og tenke på deg mens jeg maler :-)

(Disse bursdagstankene var mitt kronikkbidrag til Tønsbergs Blads boligmagasin denne uken)

15 kommentarer:

Linda sa...

Utrolig bra skrevet - og akkurat slik som jeg har det også!!! Denne var god!

Kapp- og gjærsaggaven har jeg også fått - vi fikk den i julegave for to år siden. Dette året fikk vi en gave som falt litt mer i smak hos meg - nemlig en symaskin. Fellesnevneren er uansett NYTTEGAVER og intet annet på mange mange år

Til bursdagen min "ønsker" jeg meg plank til rekkverk på verandaen *fniser*

rod i hob sa...

Fantastisk innlegg :-)

Godt å hørra at de ikkje bare e min sambuar som e lika romantisk som ein skiftenøkkel!! Men eg fekk heldigvis IKKJE sånnei sag te 30 års dagen min. Eg hadde blitt blodig fornærma.. Men "min" e og tilhenger av nyttige gaver. Sjøl så ønske eg meg EGENTLIG glitter og fjas, smykker og ringer.. Gjerne til kver bursdag (Blir kansje sånn når en "aldri" får det??)

Håper at han tar hintet og at du får noke fint til bursdagen din i år!!

God helg i vente!

@afjo72 sa...

Hehe, kjekke saker :o) Jeg har også bursdag snart og hinter stadig febrilsk til Vikingen om nye sommersko, kjoler og stæsj. Den som lever i håpet får se!

Ønsker deg en strålende helg og bursdag ihvertfall :o))

ChezJeanette sa...

Hehe, veldig bra. Kjenenr igjen den selv om jeg ikke har fått noe slikt til min bursdag. Der er snekkeren min veldig flink og oppfinnsom.
Men vi har de siste årene ønsket os gavekort på maxbo, ikea og alle steder som har ting til hus og bygging.

MEN- omvendt finnes også. I bryllupsgave feks. Alle spurte oss da vi giftet oss for snart 10 år siden, hva ønsker dere i bryllupsgave. Snekkeren svarte alltid- jo, kona ønsker seg ditt og datt av service og glass, bestikk osv. Jeg ønsker meg verktøy! Og det fikk vi av en av hans kamerater :-) Hehe

Ann-Iren sa...

Marie, du er ikke den enste. Selv om vi ikke pusser opp, kan gubben finne på å gi meg de utroligste bursdagsgaver. Som den gangen jeg fikk øks. Kjekt å ha når man fyrer med ved og skal hogge fliser til opptenning. En annen gang fikk jeg hoggestabbe, da det var vanskelig å hogge flis uten. Jeg har også fått hagerive og trillebor. Så jeg er heldig! Hva skulle jeg gjort uten han :-)

Anonym sa...

vet du hva.. jeg gjorde akkurat det samme med min mann til hans 40 års dag.. på pur faenskap..

jeg kjøpte en gul støvsuger og sa at det var hans nye Ferrari.. og en foodprosessor som jeg kalte for den nye kokka.

senere på kvelden fikk han en gullhalslenke han hadde ønsket seg men, de første gavene var for å hinte at han kunne godt ta i et tak hjemme..

jeg håper inderlig at din mann kommer med noe personlig til deg. mange gode tanker og klemmer fra meg..

Anonym sa...

Hmm-er spent på å høre hva du fikk-Morsom lesning igjen. Toril A

cathrine sa...

Utrolig bra skrevet!!

Ha en flott bursdag og håper du får alle ønskene dine oppfylt!!

Anonym sa...

kjempeartig!

Maria sa...

Jeg blir også 33 snart og har omtrent identisk ønskelister... bortsett fra at jeg må ønske meg strøm i stua før jeg kan ønske meg lamper. Men en liten tant-og-fjas-gave synes jeg man fortjener ved siden av vedkløyveren?

Villblomsten sa...

Veldig bra skrevet :-)

Lappesola sa...

Jeg ønsker meg alltid verktøy til burdagen. Jeg har fått Dremel multi, kontursag, bajonettsag, benkesliper, slagdrill, eksentersliper mm. Da blir det nemlig skikkelig. Kjolene kjøper jeg heller selv. Da er sjansen større for at det blir vellykket.

Hilsen Sol (som har kjøpt seg akkurat den kjolen du viser bilde av)

Lille Persille sa...

Jeg hadde blitt strålende fornøyd med den bursdagsgaven! For oss som har menn som bryr seg mye mer om hvilke klær som henger i skapet enn om verktøy, må sakene ofte tas i egene hender - og da er skikkelig verktøy topp!

Merethe E Hepsø sa...

(Humre.) Det er vel noe i det at menn er fra Mars og kvinner fra Venus. Har vært heldig skjønner jeg, da jeg f.eks fikk digitalkamera i 40-årsgave. Men jeg har tilgode å få SPA eller hotellweekend,ei heller verktøy. Men et lass med jord hadde jeg ikke sagt nei takk til, da jeg er bosatt på en bergknaus med steinete grusjord. :)

Merethe E H.

Anne Mette Lie sa...

Hahahahahaha:-) Herlig skrevet!