tirsdag 11. januar 2011

Nå blir det andre boller

Joda, jeg veit at det er salatsesong nå. Rugbrød, salat og nøtter med godt fett for hjertet :-) Men i dag kunne jeg ikke dy meg. Hjemme-med-sykt-barn-dag ble til Nå-blir-det-andre-boller-dag. Eller bakedag, om du vil.

Det finnes faktisk ikke bedre bolleoppskrift enn Ingrid Espelid Hovigs grunnoppskrift for boller. (Det er nok hjortetakken som gjør susen!) Vi har blandet alt, eltet til den store gullmedalje, kjevlet ut en stor leiv og smurt med smør, sukker og kanel. Dermed ble det snurrekrans som en variasjon til de vanlige bollene.
Når vi skal måke uthustaket (og har spurt om litt hjelp fra familien) er det godt å kunne servere fersk gjærbakst. Det er så lenge mellom hver gang her i huset.

Når vi først var i gang, slang vi sammen en brøddeig også. Hvetemel med masse sesamfrø og gresskarkjerner blandet med gjær, olje og vann ble superkult brytebrød i den gamle puddingforma.

Her er oppskriftene om du blir inspirert:

Boller:
50 g gjær
100g margarin
3,5 dl melk
1 liter hvetemel
1 dl sukker
1 ts kardemomme
1 knivsodd hjortetakk (kan sløyfes)

(Bruk også en blanding av sukker, kanel og smeltet smør som du smører på deigen og ruller sammen hvis du vil lage kanelsnurrer)

Heves 45 minutter før uttrilling og 30 minutter etter. Pensles med pisket egg for glans. Stekes i 10-15 minutter på 180 grader.

Finbrød:
1 kg hvetemel
2 dl sesamfrø
1 dl gresskarfrø
1 klype salt
50 gram gjær
3.5 dl vann
2 ss olje (raps, oliven, solsikke etc.)

Eltes godt sammen før deigen heves i 45 minutter. Trill ut til rundstykker eller sleng hele deigen i ei brødform. Etterheves i 30 minutter. Pensles med pisket egg for glans og stekes på 180 grader i 20 minutter.

Lykke til! Jeg setter på kaffen :-)

Marie
Marie

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det så jo godt ut! Orker du ikke pensle med egg, eller du glemte det, så prøv å pensle boller og brød med melk med det samme du har tatt dem ut av ovnen. Bollene blir fine, og skorpa ryr ikke så lett av brødene. Ha en fin bakedag neste gang også! Hilsen Toril A.

Mira sa...

Mmm Det såg godt ut!
Takk for oppskrifter!

Godt å komme inn til litt god mat etter å ha skuffa snø av uthustak.

Og nei har ikkje beskjært bærbuskene mine, må le!

Mye snø, og islagt gårdstun hos meg.

Miraklem.

mimmi-leone sa...

Nam..det så helt nydelig ut, ingen ting slår hjemmebakt heller.

Takk for tips og inspirasjon!

Hilsen fra Mimmi-Leone

Hilde sa...

mmmmm- det så virkelig deilig ut - så hyggelig med litt gjærbakst etter en måke taket økt! god bedring til den syke!
Jeg har fått låne bakeboken fra åpent bakeri - så jeg skal forske litt på gjærbakst til helgen - gleder meg!
Klem Hilde

Anne-Lise sa...

Disse kanelsnurrene har jag laget mye av og de er veldig gode. Jeg liker å kalle de for Skillingsboller jeg da, men det har vel med ettenavnet mitt å gjøre. :)) Gjærbakst er alltid like populært her i huset, så derfor lager jeg alltid dobbelt porsjon og fryser ned til senere bruk. Håper at det gikk fint med snømåkingen deres.

Barbros lille atelier sa...

Nam, det så deilig ut! Ingenting er som fersk gjærbakst, og helt enig i at Ingrid Espelids bolleoppskrifter er helt suverene!

Klem

AktivHverDag sa...

Elle melle...blir det gåtur eller baking på meg i kveld? hmmmm fikk så lyst på slike snurrer" nå. Ser kjempegode ut!

God kveld:)

Jeanette

heidi sitt ♥ sa...

Åhh! De kanelbollene så jammen gode ut. Får vann i munnen...i disse salat-tider! Det er i slike stunder jeg ønsker jeg kunne tåle gluten :(

Åse Marit sa...

Hei
En liten vri er å pensle med vann, før man strør på sukker og kanel. Da blir det veldig god sukker og kanel-kliss som sitter fast i bollene og ikke smelter utover. Og så sparer man seg litt for fett :)